Thursday, November 1, 2012

Nova November - Yang Pergi, Tetap Dikenang


Semalam, 31 Oktober 2012,
tarikh lahir seorang yang sangat dekat dgn aku,
Muhammad Zakwan Mohamed nama dia...

kami sefamili, panggil dia - 'Wan'

lahir pada 31hb 1994...
masa dia lahir, hidup aku kira bercahaya kiranya,
sal masa tu, aku takde adik, kiranya aku anak bongsu la....


Ni masa dia umur 9/10 bulan kalau tak silap...




sampai la 25 Mei 1997, masa tu aku kt sekolah rendah,
time tgah duduk dlam kelas, aku rasa lain macam...
duduk sorang2 kt belakang kelas...
sampai la paksu aku dtg sekolah, cakap - 

'Oni, adik dah takde..'

terus pak su bawak aku gi hospital...
rupanya arwah meninggal sal jangkitan kuman kt hati...
sebab kematian - 'liver failure' / kegagalan hati...

menangis aku masa tu...
sampai sekarang, aku rasa bersalah...
sal seminggu sebelum arwah masuk hospital pasal sakit..,
aku marah dia, sal usik barang2 aku dalam bilik...
sampai menangis arwah aku marahkan dia...
lepas tu, aku tak bercakap dengan arwah, ye la, kecik2 dulu, 
merajuk ni benda biasa....

andai kata arwah still ada, aku selalu terbayang, entah2, arwah skrg sambung belajar kt matrik ke, kt politekni ker, sal masa kecik2, arwah kirenyer pandai jugak la, especially ABC ngan nombor2/angka...

tak sangka pulak, semingggu camtu sbelum dia meninggal, arwah 
masuk hospital sal sakit...mula ingat demam biasa je....


Masa sambut birthday ke-2 kalau tak silap... 6-7 bulan lepas tu, arwah meninggal....


sampai sekarang aku macam tak dapat maafkan diri aku, sal marahkan arwah hanya pasal benda yg remeh...

'Wan, maafkan abang tau, abang tak sengaja marah Wan masa tu....'

Al-Fatihah....




No comments:

Post a Comment