Tuesday, November 20, 2012

Nova November - Tampal Gigi


Masuk hari ni,
dah seminggu aku tanggung benda alah ni...
actually gigi aku tak sakit pun..
tapi bila kunyah time makan,
bukan sakit, tp ngilu...
ala2 electric shock bila kena...
Dan affected area tu, wisdom teeth yg ujung sekali, upper jaw / geraham bongsu, rahang atas, ujung sekali
Bila rasa dengan lidah, mmg dpat rasa mcam lekuk/lubang skit...
Gigi aku tak berapa betul skit aturan tumbuhnya...
2002, 10 tahun sudah, aku jatuh masa kt sekolah..
atas basketball court...
effect dr benda tu, 5 btg gigi aku hilang, dagu aku berjahit 6 klau tak silap..
gigi  aku yg survive, ada yg retak, dan bersepih...
start dr itu la, gigi aku tumbuh tak teratur
huru hara la kirenyer aturan gigi aku ni...

so siang td, aku gi klinik gigi ni - 

kisah aku jatuh kt basketball court tu, mmg sakit...
masa tu aku form 1... impak jatuh tu mmg kuat...
on the spot tercabut 3 gigi aku....
time tu, pengetua sekolah aku antar aku terus kt hospital ipoh... kt situ jugak la aku kene jahit dagu aku...
dpat MC seminggu...
effect dr kejadian, ada gigi aku yg longgar, dan aku pergi Klinik Pergigian Sivi kt Silibin, Ipoh ni tu cabut lagi 2 btg gigi aku...., sal 2 btg gigi tu, mmg tak leh survive lg...
dan kali ni, pertama kali dlam tempoh 10 tahun, aku pergi lg klinik gigi...


Kalau ikut gambar atas, problem aku, yg Nombor 1 tu...Decay Of Enamel...
Masa kene check dgn doktor, Rupenyer bukan 1 je gigi aku problem,
tapi ada lagi dalam 4/5 gigi aku yg dah ada lubang kecik2 ni...
tp yg serius, 2 ...'jiran bawah' gigi geraham aku yg problem tu pun sama...

Aku ingatkan kena cabut, rupenyer tampal je...
Dan jugak, aku ingat bila tampal ni, kena bius, tp tak bius rupenyer, sal aku takut jarum...hahahah
so doktor tu pun korek2 punye dalam,
pancut dgan air ape ntah (Doktor gigi tahu la kot alatan tu)
So bila dah abis korek tu, aku rasa dengan lidah aku, punya la dalam lubang gigi aku tu...
So then, Doktor tu biarkan aku dulu, sal ada patient lain time tu...

Patient ni kalau tak silap, buat Root Canal...
Root Canal ni, semua saraf dan urat gigi yg rosak tu,
dimatikan dan dicabut keluar, kemudian diletakkan 1 bahan khas, kire cam nak tutup balik liang kosong lepas urat dan saraf gigi yg rosak, dibuang..so gigi tu survive lagi, cuma tak berurat saraf je...



Time ni, sempat jugak tngok tools yg doktor gigi pakai, gerun sei...

tak tau kenape ngan model gigi ni, aku sempat main2 lagi ngan bende alah ni...:P

teringat citer Mr. Bean... :P


So end of the treatment, RM 180.00 kena... not bad la,
tambah lagi Parents aku baik dgan Doktor ni, so service pun mmg cepat...
Aku bernasib baik la kirenyer kata doktor tu,
sal aku dpat kesan awal2, kirenyer sebelum sakit tu melarat la..
and dia pesan, jangan sampai dah teruk baru dtg jumpa doktor...

Then aku tanya soalan budak2 kt doktor tu - 


"So, Doctor, is there any possibilities yg I akan tumbuh gigi baru?"

Doktor - "No la, at your age, 23 already, no teeth will be tumbuh...impossible la adik..."


*Sedih...menung tepi tingkap kejap....besar gedabak cam aku ni, pun dipanggil nya aku adik...:)

No comments:

Post a Comment