Friday, March 18, 2011

story - Super Kinta


zaman aku kecik2 dulu,
di Ipoh,
tak banyak shopping kompleks yg hebat2,
seingat aku, yg membesar time awal 90-an dulu,
ada 2 tempat yg jadi tumpuan,
pasaraya Ocean,
dan Super Kinta....




Super Kinta ni,
terletak didalam bangunan Pasar Besar Ipoh.
Mula menerima pengunjung pada tahun 1983....

dekat sini la dulu,
tempat nk shopping baju raya,
barang2 rumah,
dan segala kelengkapan lagi....
selalu nya,
mak aku yg bawak gi super kinta ni...
zaman kecik2 dulu,
mmg seronok kalau parents kita bawak jenjalan,
especially kt shoping kompleks...

antara tardemark kt sini yg aku ingat,
karipap sardin, asam laksa, ngan kaya balls,
among the finest in Ipoh in that time....



zaman trus berlalu,
sampai la tahun 2004,
pasaraya ni ditutup,
ekoran saingan sengit dari shopping kompleks yang lain,
yakni Parkson Ipoh, Jaya Jusco, Tesco, dan Greentown Mall.....
last visit, tak silap aku masa form 3, yakni tahun pasaraya ni ditutup...
mmg syahdu dan sedih
sal disini la aku mula kenal ngan baju kiki lala,
walkman, dan memacam lagi la...

baru2 ni,
ade permohonan dari Dewan Perniagaan Melayu Perak,
agar tempat ni dipulihkan balik
agar dapat menjadi sperti pasar chowrasta, sungai wang, dan pasar payang,
yg mengumpulkan semua produk IKS keluaran negeri Perak
dan dipasarkan dibawah 1 bumbung,
ade gak yg bagi cadangan agar dpat dijadikan
pasar alat2 elektronik atau ICT centre,
ekoran kedudukan strategiknya ditengah2 bandaraya Ipoh...
pengubahsuaiyannya dijangka menelan belanja RM 5 juta....
sama2 tunggu dan lihat...



 suasana dalam Pasaraya Super Kinta baru2 ini.....



No comments:

Post a Comment