Tuesday, May 21, 2013

Bulan Mei - Stesen Bas Medan Gopeng

Entry sebelum ni aku cerita sal
Terminal Amanjaya@Stesen Bas Ekspress baru bagi Ipoh...

But how about the predecessor of Amanjaya?
Which is the Medan Gopeng Bus Station...

minggu lepas, time aku nak ke breakfast kat Kampung Melayu Sungai Rapat,
saja2 je la singgah/lalu kat Stesen Bas Medan Gopeng ni...

Keadaan stesen bas ni, agak sunyi, dan terbiar..
ala2 cam terbengkalai...
so sini ada beberapa pic yang sempat aku snap,
tapi pandangan luar je la, sal tak berani aku nak masuk dalam,kot2 ada penjenayah/drug addict ke....


sesiapa yang pernah guna khidmat stesen bas ni, mesti pernah ingat laluan ni...
laluan bas masuk ke stesen... 
mmg huru hara jalan masuk ni, sal berlubang sana sini, dengan longkang kat sebelah tu lagi...
by the way, sebenarnyer, ada yang ingat longkang tu 'Sungai', tapi sebenarnyer ia adalah longkang dari arah Kampung Melayu Sungai Rapat...


Belah tempat letak kereta. Tu adalah pintu masuk bahagian belakang.
Kalau masuk je kat pintu tu, sebelah kanan kaunter tiket AB Ekspress ngan Etika Ekspress
Sebalah kanan pulak, surau.


Ni bahagian depan. Totally hancur sudah.


Yang ada kabinet tu, sebenarnyer tempat menunggu.
Ada 6 ketul kerusi batu warna putih kat situ dulu.
Sebelah kanan tu, kedai serbaneka.
Kat tengah2 lak, kaunter informasi.


Ni platform bas...
Penuh dengan lopak2 air hitam legam.
memang seksa gak la time aku guna khidmat stesen bas ni dulu...


Platform bas jugak, dulu kat bangku tu, ada bumbung warna merah.
Mana hilang nya bumbung tu, entah la, mungkin dah diambil si Pencari Besi buruk


Tempat menunggu.
Kalau aku sampai je Ipoh, kat sini lah dulu parents aku amik.
Dan kalau aku nak ke Perlis/KL, kat sini jugakla parents aku turunkan aku dari kereta.
Sini pun ada jugak bumbung merah, tapi dah dicabut habis.


Dari jarak jauh.
kereta2 tu semua actually katering tuk 1 majlis wedding kat dewan atas tu.
Belah atas tu, ada medan selera.
Tak pasti medan selera tu still ada ke tidak lagi yg beroperasi.


ni lak, pondok teksi.


So, sepanjang beroperasi dari tahun 2004 setelah berpindah dari Stesen Bas Medan Kidd,
hampir 9 tahun, khidmat Stesen Bas Medan Gopeng, berakhir.
Jasamu akan dikenang,
walhal macam2 pengalaman buruk aku lalui kat sini sepanjang aku belajar kat luar Perak dulu...
Terima Kasih Medan Gopeng

No comments:

Post a Comment