Monday, May 6, 2013

Bulan Mei - Mari Mengundi

Syukur Alhamdulilah,
5 Mei 2013 aku berkesempatan untuk mengundi buat pertama kali.

DUN yang aku mengundi - N.23 Manjoi
Parlimen - P.63 Tambun


ni merupaka tempat aku membuang undi
SAR Ittihadiah, Kampung Tengku Hussein Baru, Gugusan Manjoi, Ipoh
disini, Ayah, Ibu, Opah, Mak Teh, Mak Lang aku, mengundi disini
so 3 generasi dari keluarga aku mengundi disini


Disebabkan aku dah periksa awal2 tempat dan saluran berapa aku mengundi,
aku just simply cakap - 'Saluran 5' kat kerani SPR,
So, dia pun check nama aku dalam senarai atau tidak
setengah orang, dia tak tahu saluran berapa dia nak mengundi..



so, aku Saluran 5.
Saluran 5 ni, Saluran pengundi2 baru dan pengundi2 muda...
time ni, lepas waktu Zuhur, dalam pukul 12 lebih aku pergi, ramai anak2 muda beratur kat Saluran 5 ni
so time aku pergi, dah tak berapa nak ada orang,
so main masuk je terus




Bilik Saluran 5


ni pulak Saluran 1, Saluran 1 ni, majoriti pengundi 'otai2' kat sini,
majoriti warga emas
opah aku mengundi di Saluran 1 ni


Suasana Luar bilik pusat mengundi




Peraih undi BN dan PR

so, pengalaman mengundi kali ni, memang bermakna,
sal ini kali pertama aku mengundi
waktu nak memangkah 'X' tu,
aku terpaksa minta pembaris dari petugas SPR, sal aku kalau pangkah 'X',
mesti senget2 sikit...

tapi yang aku agak sedikit kurang selesa,
isu mengenai dakwat kekal tu,
aku cadangkan di masa depan,
lepas je pengundi memangkah undi,
then baru la SPR boleh calit dakwat tu,
bukan apa, sal kali ni, dakwat dicalit sebelum pengundi memangkah 'X',
so agak sukar nak menulis kat kertas undi tu,
sal kertas undi ni, kalau kotor sikit, dah dikira undi rosak
so time aku memangkah undi tu, memang penuh kesan2 dakwat atas meja tu..
diharap pihak SPR dapat pertimbangkan cadangan saya ni..

ha, ni la kesan dakwat tu - 



kesan dakwat ni, payah nak hilang...
so ini menidakkan dakwaan setengah pihak bahawa dakwat ni senang dihilangkan

setelah aku cuba tenyeh ngan sabun segala bagai,
ni kesan jari aku 12 jam lepas jari aku dicalit



so memang jelas la, payah nak hilang sebenarnya dakwat ni


ni gambar yang sempat aku snap time nak balik rumah,
dekat simpang 3 depan rumah aku
rumah aku bersebelahan je ngan tempat perjumlahan undi Parlimen Tambun.
so kawalan keselamatan memang ketat.



Anywa, tahniah kepada yang telah mengundi dan menunaikan kewajipan anda sebagai warganegara Malaysia


No comments:

Post a Comment