Sunday, April 14, 2013

Kisah Bulan April - Mari Merisik!

Actually, adat merisik ni,
hanya nak bertanya kepada tuan punya badan samada dia sudah berpunya atau tidak,
disamping meminta kebenaran dari pihak keluarga...

so ni adalah kali pertama keluarga aku buat adat merisik ni,
sal belum ada lagi adik beradik aku yang lain nak kahwin....

31 Mac 2013...
ditemani pak teh dan mak teh aku serta opah aku,
kami semua bertandang ke rumah awek abg long aku,
kak Seri , untuk adat merisik ni di kediamannya di Gunung Rapat...



ada monyet kat bumbung rumah sebelah...
last aku nampak monyet di kawasan perumahan,
tahun 1998, dirumah lama aku di Taman Meru 3C...



Yang bersongkok tu, ayah aku, dan berbaju putih tu, Ayah Saudara Kak Seri ..
Ayah Kak Seri yang berbaju merah, atas kerusi roda, disebabkan ayah Kak Seri tak berapa sihat,
Ayah Saudara Kak Seri yang mengetuai adat merisik





Yang berbaju turqoise tu, Kak Seri,
kerja di JKR Perak, bahagian elektri..



Cincin merisik/cincin tanda


hantaran sampingan..:)


setelah dirisik, maka tuan punya badan pun, telah bersetuju...
dan tarikh pertunangan dan nikah kenduri, akan ditetapkan kemudian..




diakhiri dengan majlis makan 



ayah aku, bersama dengan pihak keluarga perempuan..


So, sekarang ni dah keluar soalan puaka dan maut kat aku,
bila pulak turn aku, entahla..
calon tu , tengah aku usha2 skrg ni...:)
tambah lagi, t/jawab nak jadi seorang suami,
sangat berat, dan aku tak mampu nak pikul sekarang ni...
dari segi kewangan, dan jugak Pengetahuan Agama, jujurnya, aku belum mampu...
aku ingat, nak belajar Agama dari mana2 Ustaz sbg persediaan aku tempuh alam perkahwinan
ye la, dah jadi suami org, macam2 benda nak kena tanggung....

baideway, tema aku nak kahwin nanti, adalah konsep English Garden dan kontemporari Melayu...:)




No comments:

Post a Comment