Saturday, February 8, 2014

Fabulous February - Bila Promoter 'Konar Baring'


Kisah ni baru terjadi 3 hari lepas

sebagai permulaan, aku pada mulanya bercadang nak beli sebuah
penapis udara/ Air Purifier
dah lama aku buat review dan pandangan orang ramai kat google pasal kebaikan penapis udara ni
antara nya dapat hilangkan bau, sedut partikel2 habuk, dan ada jugak yg boleh tapis bakteria2 kotor/jahat...

sebelum tu ada jugak la aku survey2 harga air purifier ni
yang dalam target aku adalah 

1. Sharp Plasmacluster
2. Panasonic Nanoe

yang kat gambar bawah ni aku survey di Aeon Big Ampang..



okay, Sharp harganya RM 449.00
Panasonic harganya RM 499.00

jadi ada beza RM 50...

masing2 ada kelebihan dan kekurangan
Sharp tu ringan, kompak, harga pun murah dan banyak review bagus pasal dia
kurangya ialah dia takda skrin atau panel yg tunjukkan kualiti udara semasa tu adalah sihat atau tidak sihat
cuma ada tunjuk skrin kekuatan udara yg disedut samada low,medium, high....

Panasonic lak mengikut laman web dia, dia ada fungsi Nanoe, yg sedut partikel2 bahaya..
kekurangan ialah ianya model baru (Model yg berada ditengah2 gambar tu, kalau Panasonic yg belah kanan sekali tu, model lama) so tak banyak review dari pengguna, dan jugak harganya sikit mahal la...

okay, takpa, aku buat lagi google review, sampai la aku hanyut ke sebuah kedai jualan barang perkakas elektrik yang kedainya gunakan warna tema Hijau Merah ni...aku namakan kedai ni SH je..

di kedai SH ni, ada promosi Sharp Air Purifier :



so, kat web SH ni, dia tunjuk kan harga semasa model air purifier Sharp tu,
RM 329.00. Harga asalnya adalah RM499.00

Perbezaan RM170.00

Yang ni adalah harga promosi untuk ahli kedai (member card)
mak aku ada membercard kedai ni, dan aku gunakan je kad mak tu tuk beli benda alah ni

sampai je kat kedai, datang la seorang promote melayu lelaki yg ala2 rempit approach aku

aku tanya betul kah harganya RM329.00?
dia cakap harga untuk ahli membercard
Memang entitled akan dapat harga itu jugak
diulangi, HARGA ITU JUGAK, iaitu RM329.00
so aku no hal, tambah lagi aku memang ada cash RM 350.00 time tu..

SH ni kedainya 2 tingkat, masa tu aku tanya dia kat kaunter tingkat bawah
aku lepas tu nak naik la ke tingkat 2, sal benda tu di tingkat 2..

promoter tu cakap, takpa, dia bawakkan benda tu turun..

kemudian, benda yang tak aku ingin nak dengar jadi -



Promoter : 'Abang nak tambah RM70.00 tak? Kalau tambah RM70.00, layak dapat waranti 4 tahun'

Aku : 'Eh, takpe la, saya memang cukup2 bajet je RM330.00"

Promoter : 'Ala bang, RM70.00 je, dapat waranti 4 tahun, bukan banyak pun'

Aku : 'Takpe la, saya tak mahu tambah RM70.00'



masa ni, aku dah tak sedap hati

kemudian, proceed ke kaunter bayaran



oh ya, di kedai SH ni, kalau kita ada kenalan atau sedara mara yg ada membercard, tapi kita takde, kita boleh gunakan membercard org lain, so aku gunakan membercard mak aku

time di kaunter, promoter tu dah key-in maklumat semua pasal resit bayaran tuk air purifier Sharp tu, dan aku akan bayar jugak RM329.00 tuk air purifier tu mengikut kata2 promoter itu :




Promoter : 'Alamak bang, membercard ni dah expired la, kena top-up RM12.00 tuk setahun lagi'

Aku : 'La, bila expired? "

Promoter : '30 Januari 2014 lepas"

Aku : 'Berapa nak kena bayar membership?'

Promoter : 'RM 12.00 setahun'

aku pun bayar la , ye la, untuk mak aku jugak kan?



kemudian, 1 lagi benda terjadi :



Promoter : 'Alamak bang, harga promosi RM 329.00 ni dah abis, sekarang harga dia RM 400.00'

Aku : ' La, dah tamat ke?'

Promoter : "Ye la bang, dah RM400 dah, tapi membership ni saya dah bayar dah RM12.00 tu"

Aku : 'Hurm, takpe la, saya cancel je la", 



kemudian aku mintak la resit bayaran tuk membership card tu, 

dan promoter tu bagi resit pun  dengan muka yg agak ketat



Persoalannya di sini, aku tak marahkan kedai SH ni, takpe, pasal itu memang strategi kedai SH ni,
tapi aku KESAL DAN KECEWA dengan sikap promoter tu



Point 1 - Kenapa tak terus terang je ngan aku dari awal2 pasal harga Sharp Air Purifier tu?

Point 2 - Mulanya dia cakap top-up lagi RM70.00 dapat extend 4 tahun waranti, aduhai, air purifier ni kalau jaga elok2, Insyallah takde apa2, cuma filter dia kena tukar setiap 2 tahun di servis center, jangan terkejut kalau ada kedai elektrik yang tak tahu dimana filter ni dijual, benda tu kalau apa2 jadi pun kena refer ke service centre Sharp masing2'

Point 3 - Masa aku awal2 confirm nak beli air-purifier tu, promoter kemain excited lagi layan aku, sanggup berlari ke tingkat 2 ambil benda kotak air-purifier tu, bila aku cakap taknak top-up RM70, muka dia dah start lain, bertukar kepada "cetakan ketat"

Point 4 - Aku kecewa layanan promoter tu, agaknya dapat komisen kot kalau dpat buat sales...


sesetengah promoter cam promoter yg aku kena dalam kes ni, mungkin ingat RM70 tu sedikit, tapi besar maknanya di tengah2 kota KL ni....

yang aku kesalkan, ialah tutur kata promoter tu yg boleh aku anggap 'MENIPU' pelanggan,

awalnya cakap memang harga nya RM 329.00 untuk ahli, tapi last2 berdolak dalik cakap top-up lagi RM70 dapat extra waranti 4 tahun, kemudian cakap harga promosi dah tamat, kena bayar RM 400 pulak

seolah2 promoter tu nak jugak aku tambah RM70.00 untuk cukupkan RM 400.00....

Akhirya aku batalkan je niat aku beli air purifer Sharp tu...

aku kumpulkan je lah duit aku ni beli yg Panasonic ni pulak kot nanti dia Aeon Big, harganya RM500.00
itu pun selepas aku banyak buat kajian sal kelebihan Panasonic Nanoe di laman2 web di luar negara,....



dan apa2 pun, satu lagi pesanan aku buat promoter berbangsa Melayu diluar sana 
(Aku cakap Melayu pasal dah bnyak kali 'kena' dengan promoter Melayu ni)

kalau customer tanya itu ini pasal barang/produk yang dijual di kedai anda, layanlah mereka dengan baik,
ini tidak, bila customer tu tak jadi beli selepas dilayan, boleh pulak promoter ni tarik muka ketat

kenapa mereka tak jadi beli? sesetengah promoter ni tak pandai jual atau terangkan pasal barang/produk tu , last2, customer tu tak jadila beli...simple as a b c...

another one, jangan ingat yg datang pakai biasa2 selekeh tu, org tak berduit, ada yg kaya sebenarnya, siap bawak cash lagi....tp most of the Malay ni, dari luar je pakai smart2, gempak2, padahal poket kosong je...

pernah jadi kat aku bila aku datang kedai elektrik di Ampang Point tuk survey harga barang masa mula2 pindah KL, aku tanya itu ini, last2 aku tak beli pun barang tu, trus promoter melayu muda belia ni tarik muka...

apa2 pun, layanlah pelanggan dengan amanah, jujur, dan ikhlas..

bukan cuma tahu duduk kat kaunter sambil belek2 handphone sembang2 ngan kawan2...nampak je promoter perangai camni, memang sah2 la kedai tu payah nak laku jualan barang nya...

ok, bye!








No comments:

Post a Comment