Sunday, March 24, 2013

Marching March - Seniwati Mariani, A Living Legend

Baru2 ni aku tertengok la cerita 'Hantu Raya'
arahan Rashid Sibir kalau tak silap..

antara pelakon dlam cerita tu, Seniwati Mariani,
membawa watak sebagai seorang nenek yg uzur dan tua dan memelihara hantu raya...

Akhir2 ni, aku selalu tengok Mariani ni bawak watak Hantu2
dlam mana2 drama bergenre seram/puaka...

Mariani ni, adik perempuan Allahyarham Saloma,
dan jugak merupakan adik ipar Kpd Allahyarham Tan Sri P. Ramlee..



Pada hemat aku la kan,
di kala usia tua ni,
tak elok jugak la mana2 production asyik2 bagi watak hantu je kat Mariani,
ye la, mentang2 la Mariani dah tua, so agaknya setengah production senang skit kot kerja diorg 
nak bagi watak hantu utk Mariani, senang sikit, sal tak payah nak mekap banyak2..
seolah2 Mariani di exploit plak...



Pernah sekali, Mariani diberi watak orang gaji siap pakai uniform, tak ingat aku drama mana,
tapi dlam drama slot Samarinda kat TV3, sungguh melampau Mariani diberi watak sebegitu..

bagi aku, tak wajar Mariani dibuat macam tu,
She's A Living Legend!
and I admired her a lot!

Sementara dia masih ada bersama dengan kita semua,
baik la kita hargai bakat yang dia ada,
gaya lakonan Mariani pun, mmg natural, tak dibuat2 macam setengah pelakon kayu zaman sekarang ni...

memana production di luar sana, better la korg hentikan je bagi watak2 hantu pada Mariani,
ce bagi watak yang elok atau bagus sikit cam Datin ke, watak Ibu ke,
kan ke bagus kalau macam tu...

Moga Seniwati Mariani dikurniakan kesihatan yang baik oleh Allah SWT..:)




No comments:

Post a Comment