Monday, March 18, 2013

Marching March - Bila Berhadapan Dengan Orang Yang Suka Menyibuk

Kisah Bermula bila ada seorang makcik ni,
mengambil tahu hal aku,
it's okay la kan, as a good neighbour, mesra dengan jiran lain...

Honestly makcik ni baik dan mesra,
Syukur Alhamdulilah, dapat berkenalan dngan makcik yg baik...

The point that I want to highlight here, is regarding about my status right now..
yes, currently, I'm unemployed, tak kerja...

bukan nya disebabkan aku malas dan tak mahu cari kerja,
kalau sesiapa yang pernah baca kisah aku tahun lepas,
lepas konvo, aku kena demam virus dekat sebulan,

time tu, kali terakhir aku demam, untuk rekod,
kali terakhir adalah pada awal tahun 2011,
sebelum itu, tahun 2009, dalam bulan september,
so hampir dua tahun lepas kejadian tu,
aku demam lagi sekali,
sal aku jenis jarang demam,
selang setahun dua aku demam,
kirenya kalau aku sekali kena demam, mmg teruk,
sal ada org kata, kalau sesiapa yg jarang demam ni, sekali kena demam,
memang teruk demamnya..


dan dalam tempoh itu, 7 offer kerja aku terpaksa tolak
because they want an immediate starter for the job that they offered to me,
so aku terpaksa tolak,
Maybank Shah Alam for marketing, MT for AEON Jusco in seberang prai,
RHB for graduatee training, GEMS training in Cherating, Pahang,
1 company telemarketing di KL Sentral, dan 2 lagi company di Shah Alam...

Dengan keadaan aku yg betul2 sakit waktu tu, sampai nak bercakap pun tak larat,
aku terpaksa tolak,
sedih sangat waktu tu,
pasal time tu semangat nak tolong keluarga dengan bagi duit gaji sendiri utk tolong buat belanja dapur dan rumah for my parents, tak dapat aku buat...
hanya pada bulan Januari 2013 aku betul2 sihat...
so disini tak timbul perihal aku pilih kerja atau malas nak cari kerja..
my communication skills and English language are good, got nothing to be worried about that,
kalau tak bagus, macam mana la aku boleh dpat 7 offer job dan jugak training tu kan?
I already proved that during my interview...

Kisahnya makcik ni asyik perli je,
ade sekali tu, dia cakap anak sedara dia dah 5 tahun menganggur, buat kerja biasa2 tak setimpal ngan kelayakan degree dia...
then ada sekali tu dia cakap, dah lama tak nampak aku kt luar rumah,
sal dia ingat aku dah dapat kerja..

I was just like...@^%$%#$%^#&#*&*!!!!!

nak aku tekan kan kat sini, aku dah attend 2 interview lepas bulan Januari lepas,
Courts Mammoth for MT position and SL1M for CIMB,
and now I'm waiting for their feedback...

Syukur Alhamdulilah,
my parents faham akan keadaan aku dan jugak some of my friend, Soerjadi and also my adik angkat, Asmida Asmawi...

so skrg ni, aku tolong2 kerja ayah aku,
sal ayah aku ni, ada company dia sendiri,
subkontraktor, so aku kerja sendiri la kirenyer...
tolong buat kerja di rumah...

Bukan aku malas dan tak perform time interview, Yes, aku boleh buat...
tp perihal kena perli2 ni, I got no comment on that...
ye la, kita dah kenal makcik tu, mesra dan baik,
takkan la aku sound balik atau perli balik..
nanti merosakkan pulak hubungan ye tak?
sal aku seorang yg fikir panjang,
kalau aku gaduh ngan makcik tu, tak pasal2 nanti masam2 muka plak...

disini yg aku dapat simpulkan, orang yg macam makcik itu,
bukan apa, mungkin education standard dia rendah, 
pnah sorg bgtau kat aku,
klau ikut qualification seseorang itu,
kalau org tu ada SPM, dia buat pintu rumah,
senget2 sikit,

kalau STPM, cantik dan kemas,

kalau Diploma/Degree, pintu tu cantik dan tahan..

kalau PHD, lagila cantik...

so dari sini, kita dapat tengok, lain tahap pemikiran, lain gaya dan cara / approach diorg terhadap sesuatu hal...

dalam hal ni, aku sentiasa berdoa agar aku dapat kerja yg baik..
mungkin offer yg aku pernah dapat tu, tak sesuai bagi aku, Allah Taala nak bagi peluang yg lagi baik dari itu,
who knows kan?

bohongla kalau aku cakap aku tak bosan duduk rumah,
bosan sangat, sal tak dpat kerja, effect sejak kejadian aku demam hampir sebulan tu..

dalam hal ni, nak tak nak, aku diamkan je dan hadapi je segala apa yg makcik tu cakap...
bior je la...

by the way, 
petang ni, aku ada interview ngan Scicom GCAP di Masterskill Ipoh,
hopefully, through this programme, I will be able to improve my communication skills and learn new things...
Amin...

No comments:

Post a Comment