Monday, August 12, 2013

Remembering August - Hari Raya dan My Birthday

Syukur Alhamdulilah,
Setelah 29 hari berpuasa di Kota Raya Kuala Lumpur,
Dengan mengharungi sesak nya lagi, penat,
Akhirnya Umat Islam di Malaysia menyambut 1 Syawal pada 8hb Ogos 2013.

Tapi raya tahun ni kurang berseri bagi aku,
Bermula dia Terminal Pudu Sentral lagi kisah ni bermula -

1. Sepatutnya aku balik tepat pukul 7 Malam, 6hb Ogos/Selasa minggu lepas, bas Plusliner. Tapi, delay sejam ke pukul 8 Malam. Kata konduktor bas, bas yg nak ke Ipoh pada 7 Malam tu, delay sejam, then kerani kaunter lak cakap, bas tu, 'Rosak'. So aku tunggu je la kat Pudu Sentral tu, sampai pukul 8 malam, dan dekat RM 4 abis duit aku gi berurut kat mesin urut Gintell tu.... masa nak naik trip bas pukul 8 Malam tu, driver tu cakap, siapa yg pegang tiket pukul 7 Malam, jangan naik dulu, keutamaan diberi kpd mereka yg pegang tiket 8 Malam, disitu aku dapat tahu, yang sebenarnye, penumpang pukul 7 Malam tadi, tak ramai, so, nak jimat kos, diorg pergi cantum 2 trip sekali, sal trip pukul 8 Malam tu pun, tak ramai penumpang, aku dapat kesan benda ni bila dah combine 2 trip pun, masih ada lagi kerusi kosong dalam bas tu,...


2. Sampai Ipoh, kereta lak masalah overheat, terus tak dapat jalan2 jumpa member malam raya :(

3. Baju Melayu tak siap! ni aku hangin gak ni, kesahnya sebulan sebelum raya my parents dah antar kain kat sorg Tailor Melayu ni, Kain tu ayah aku beli kat Brunei, RM 700, mahal, cantik, warna Golden Brown kalau tak silap, Tailor tu dah janji, boleh siap sebelum raya, tup tup, malam raya dapat tahu yg dia sempat siapkan seluar je, mau hangin dibuatnya, Ayah aku lak, sabar je, sal bau Mekah kat badan dia pun kuat lagi (Ayah saku gi Umrah time 10 hari terakhir puasa) Terpaksa la aku pakai baju melayu tahun lepas, nasib baik sedara mara aku tak tau, hahahah

4. Raya pertama, kebiasannya kami pergi rumah Opah di Kg. Manjoi, Ipoh. Famili sebelah ayah, tapi kurang meriah sikit sal ada famili Mak Lang dan Mak Ngah aku je, sal Mak Teh aku beraya di kampung sebelah suami dia di Felda Besout, Sungkai, tambah lagi dai baru pindah rumah ke Sungkai, so dia busy sikit. MakSu aku lak, balik Johor, Pak Long aku lak, beraya di KL. Adik opah aku lak, pun sama, beraya di KL. Tok Ngah aku pun di KL.

5. tak sempat shopping, aduh, sehelai baju dan seluar je aku beli, tapi aku bersyukur, sal ada lagi insan2 di luar sana yang tak mampu pun nak beli :(

6. Last not least, kurang meriah, sal Arwah Opah sebelah ibu aku pergi menghadapt Ilahi sebulan selepas Raya tahun 2012 lepas, masa aku kecik2 dulu, kalau kena marah dengan Arwah Atuk, Arwah Opah lah yang back-up dan bagi nasihat kat aku, still sampai sekarang aku rindukan Arwah Opah.


Biar apa pun yang terjadi, tahun ni tahun pertama aku beraya sebagai orang yang dah bekerja :)

dan tahun ini jugak aku pertama kali bagi Duit Raya, yang pertama dapat, adik lelaki aku yg dua orang tu...


anyway, tahun ni, genap 24 tahun aku umur aku @ 12 Ogos 2013



Syukur Alhamdulilah, masih dikurniakan kesihatan yang baik oleh Allah SWT dan murah rezeki sejak akhir2 ini.. :)
Bangkit pagi, terus mak aku wish dan cium pipi aku :)
my father lak, bagi sebotol perfume..


thanks to my parents sal membesarkan aku yang banyak songeh ni..hehehe



No comments:

Post a Comment